Szansa na to, że bankomat nie wypłaci nam żadnych pieniędzy, bądź wyda nam mniej, niż chcieliśmy jest bardzo nikła. Czasem i tak się jednak zdarzy. Radzimy, co wtedy robić.
Źródło: www.ibtimes.com
Przyczyny, przez które bankomat nie wypłaci pieniędzy:
W razie wystąpienia jednego z powyższych przypadków, nasz rachunek bankowy powiązany z kartą nie zostanie obciążony. (Informacje za Euronet Polska). Najczęściej powód problemu poznamy z komunikatu, jaki wyświetli nam bankomat.
Bankomat nie wypłacił pieniędzy, co teraz?
Przyjmijmy taką sytuację: środki na koncie mamy, limit wypłat również OK, wpisaliśmy poprawny PIN oraz kwotę wypłaty, nasza karta jest ważna i sprawna, a mimo to pieniądze nie zostały nam wydane. Najprawdopodobniej mamy do czynienia z awarią bankomatu.
Pieniądze mogły zatrzymać się w drodze z tzw. kasety nominałowej (tam, gdzie umieszczane są banknoty służące wypłatom). Albo: system bankomatu mógł się zresetować, a urządzenie zapamiętało jedynie informację, że zażądaliśmy wypłaty, ale nie zarejestrowało czy pieniądze odebraliśmy, czy też nie. Co w takiej sytuacji?
Bankomat należący do banku. Często jest tak: pieniędzy nie ma, a blokada środków na naszym rachunku już tak. Sprawę rozwiązać będzie łatwiej i szybciej, jeśli bankomat należy do „naszego” banku. Tuptamy wtedy do oddziału, który administruje danym bankomatem i wyjaśniamy sytuację. (Informację, kto zarządza daną maszyną znajdziemy na obudowie bankomatu).
Bankomat zewnętrznego operatora. W gorszej sytuacji znajdziemy się wtedy, gdy bankomat należy do zewnętrznego operatora (takiego jak Euronet, czy Planet Cash). Postępujemy tak: najpierw spisujemy numer bankomatu oraz zapisujemy datę i godzinę zdarzenia. Dalej składamy reklamację w banku (kliknij po porady, jak pisać skuteczne reklamacje do banku), bo to właśnie z nim mamy podpisaną umowę, a nie z operatorem bankomatu. Bank niejako w naszym imieniu rozpoczyna procedurę reklamacyjną u zarządcy problematycznej maszyny.
Dalej jest podobnie jak w przypadku psocących wpłatomatów – operator bankomatu sprawdzi tzw. logi oraz ewentualną nadwyżkę gotówki w bankomacie. Jeżeli nadwyżka wystąpi, operator przekaże pieniądze do banku-wydawcy karty, którą się posługujemy. Nie zawsze jednak zostaną nam one od razu zwrócone. Lub też: wrócą do nas, ale jedynie pod warunkiem, że w czasie 30 dni mogą zostać zabrane z powrotem.
Dzieje się tak, ponieważ zarządca urządzenia podczas sprawdzania nieprawidłowości może uznać, że po jego stronie wszystko jest w jak najlepszym porządku. Wówczas zgłosi się do banku – wraz z dokumentami, na podstawie których odrzuca reklamację – z prośbą o zwrot pieniędzy. Teraz najgorsze: bank będzie raczej przychylny stanowisku operatora, a my nie mamy żadnej możliwości udowodnienia, że bankomat rzeczywiście nie wydał nam gotówki. Nie uzyskamy dostępu do żadnych dokumentów dotyczących sprawy. Nie dostaniemy też zapisów z kamer zamontowanych w urządzeniu.
Możemy odwołać się od tej decyzji składając kolejną reklamację. Ona może przynieść skutek w postaci odnalezienia się pieniędzy, ale wcale nie musi. Walczyć na pewno warto, a możliwości mamy dwie: wystąpienie do Arbitra Bankowego przy Związku Banków Polskich (tylko osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, kwota sporu do 8000 zł) lub wstąpienie na drogę sądową.
Łukasz Otlewski, 12 stycznia 2015
Komentarze
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.