Bankomat nie wypłacił pieniędzy – porady

Szansa na to, że bankomat nie wypłaci nam żadnych pieniędzy, bądź wyda nam mniej, niż chcieliśmy jest bardzo nikła. Czasem i tak się jednak zdarzy. Radzimy, co wtedy robić.

 

wyplata-z-bankomatu

Źródło: www.ibtimes.com

 

Przyczyny, przez które bankomat nie wypłaci pieniędzy:

  • brak środków na słownikrachunku bankowym,
  • przekroczony limit transakcji gotówkowych w danym dniu,
  • wpisana nieprawidłowa kwota wypłaty (bankomat wydaje określone nominały banknotów, nie ma możliwości wypłaty np. 409 zł),
  • źle wprowadzony kod PIN lub jego niewłaściwe potwierdzenie,
  • brak gotówki w bankomacie,
  • brak połączenia z bankiem,
  • blokada lub utrata ważności karty.

 

W razie wystąpienia jednego z powyższych przypadków, nasz rachunek bankowy powiązany z kartą nie zostanie obciążony. (Informacje za Euronet Polska). Najczęściej powód problemu poznamy z komunikatu, jaki wyświetli nam bankomat.

 

Bankomat nie wypłacił pieniędzy, co teraz?

Przyjmijmy taką sytuację: środki na koncie mamy, limit wypłat również OK, wpisaliśmy poprawny PIN oraz kwotę wypłaty, nasza karta jest ważna i sprawna, a mimo to pieniądze nie zostały nam wydane. Najprawdopodobniej mamy do czynienia z awarią bankomatu.

 

Pieniądze mogły zatrzymać się w drodze z tzw. kasety nominałowej (tam, gdzie umieszczane są banknoty służące wypłatom). Albo: system bankomatu mógł się zresetować, a urządzenie zapamiętało jedynie informację, że zażądaliśmy wypłaty, ale nie zarejestrowało czy pieniądze odebraliśmy, czy też nie. Co w takiej sytuacji?

 

Bankomat należący do banku. Często jest tak: pieniędzy nie ma, a blokada środków na naszym rachunku już tak. Sprawę rozwiązać będzie łatwiej i szybciej, jeśli bankomat należy do „naszego” banku. Tuptamy wtedy do oddziału, który administruje danym bankomatem i wyjaśniamy sytuację. (Informację, kto zarządza daną maszyną znajdziemy na obudowie bankomatu).

Bankomat zewnętrznego operatora. W gorszej sytuacji znajdziemy się wtedy, gdy bankomat należy do zewnętrznego operatora (takiego jak Euronet, czy Planet Cash). Postępujemy tak: najpierw spisujemy numer bankomatu oraz zapisujemy datę i godzinę zdarzenia. Dalej składamy reklamację w banku (kliknij po porady, jak pisać skuteczne reklamacje do banku), bo to właśnie z nim mamy podpisaną umowę, a nie z operatorem bankomatu. Bank niejako w naszym imieniu rozpoczyna procedurę reklamacyjną u zarządcy problematycznej maszyny.

 

Dalej jest podobnie jak w przypadku psocących wpłatomatów – operator bankomatu sprawdzi tzw. logi oraz ewentualną nadwyżkę gotówki w bankomacie. Jeżeli nadwyżka wystąpi, operator przekaże pieniądze do banku-wydawcy karty, którą się posługujemy. Nie zawsze jednak zostaną nam one od razu zwrócone. Lub też: wrócą do nas, ale jedynie pod warunkiem, że w czasie 30 dni mogą zostać zabrane z powrotem.

 

Dzieje się tak, ponieważ zarządca urządzenia podczas sprawdzania nieprawidłowości może uznać, że po jego stronie wszystko jest w jak najlepszym porządku. Wówczas zgłosi się do banku – wraz z dokumentami, na podstawie których odrzuca reklamację – z prośbą o zwrot pieniędzy. Teraz najgorsze: bank będzie raczej przychylny stanowisku operatora, a my nie mamy żadnej możliwości udowodnienia, że bankomat rzeczywiście nie wydał nam gotówki. Nie uzyskamy dostępu do żadnych dokumentów dotyczących sprawy. Nie dostaniemy też zapisów z kamer zamontowanych w urządzeniu.

 

Możemy odwołać się od tej decyzji składając kolejną reklamację. Ona może przynieść skutek w postaci odnalezienia się pieniędzy, ale wcale nie musi. Walczyć na pewno warto, a możliwości mamy dwie: wystąpienie do Arbitra Bankowego przy Związku Banków Polskich (tylko osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, kwota sporu do 8000 zł) lub wstąpienie na drogę sądową.

 

    Otlewski-portret-miniŁukasz Otlewski, 12 stycznia 2015

Komentarze   

(usunięte)
(usunięte) 2015-01-13 21:12
Zastanawiałem się zawsze co zrobić w takiej sytuacji, gdy bankomat z przyczyn opisanych wyżej nie wyda mi gotówki. Jak to później udowodnić? Zawsze staram się wypłacać pieniądze jedynie z bankomatu mojego banku. Widzę, ż eto ewentualnie ułatwiłoby mi życie.
Cytuj | Zgłoś
ewelina
ewelina 2016-05-31 12:39
ja na szczęscie mam już emerturę i likwiduję wszystkie moje lokaty(i tak marny%)a pieniążki będę trzymała w skarpecie.Tak najbezpieczniej
Cytuj | Zgłoś
Karol B24
Karol B24 2016-07-27 11:33
Ja miałem taką sytuację że bankomat połknął moją kartę ale dlatego że 3 razy pod rząd nie wpisałem poprawnie numeru PIN. Miałem jakiś dziwny dzień, dodatkowy stres że numer do karty po prostu wyparował mi z głowy. Niby coś tam mi świtało, ale każde z 3 wpisanych kombinacji nie pasowało do oryginalnego numeru aż w końcu za 3 razem bankomat wyświetlił komunikat o zajęciu karty. Później akurat cała ta sytuacja okazała się dobrym pretekstem do zamknięcia konto, które nacechowane było co raz większymi opłatami związanymi z prowadzeniem rachunku.
Cytuj | Zgłoś
grzegorz
grzegorz 2016-09-04 14:25
mi zabrano z konta 4tys potem 3tyś a teraz tylko oddano 4tys ,3tys bank sobie zabrał,banda złodziei ,walcze już 2 miesiące i na tym nie koniec a odzyskanie kasy jest znikome
Cytuj | Zgłoś
Janina
Janina 2016-09-18 23:59
Bardzo prosze o pilny kontakt osoby,,ktore 12 czerwca wieczorem korzystaly z bankomatu przy sklepie Biedronka ul.Gwiazdzista 1 w Glogowie,przypomne,byl silny wiatr i padal deszcz.kontakt
Cytuj | Zgłoś
Szymon
Szymon 2016-09-19 18:49
Mi bankomat wział 2 tysiące chociaż wypłacałem 100zł!
Cytuj | Zgłoś
Melania
Melania 2017-09-05 17:53
Ja tyle lat korzystam z bankomatów i tylko raz zdarzyło się mi, że bankomat wciągnął mi kartę w banku pko bp, dobrze że oddział był czynny i zaraz mi kartę oddali. Sytuacja na pewno była stresująca bo nigdy nie wiemy czy pieniądze które nie zostały nam wydane przez bankomat zostaną nam zwrócone przez bank.
Cytuj | Zgłoś