Terminal odrzucił kartę, dlaczego?

Terminal odrzucił twoją kartę, a ty nie wiesz z jakiej przyczyny? Poznaj powody, dlaczego płatności kartą czasem nie mogą zostać zrealizowane.


 transakcja-kartą

źródło fotografii

 

Przyczyny niezrealizowania transakcji

Płatność kartą może nie dojść do skutku z różnych powodów. Najczęściej zobaczymy jeden z trzech komunikatów:

  • odmowa realizacji transakcji; wystąpi w sytuacji braku środków na rachunku rozliczeniowo-oszczędnościowym, przekroczenia dziennego limitu płatności bezgotówkowych, czy wyczerpania limitu na karcie kredytowej,
  • płatność kartą odrzucona; oznacza, że słownikterminal POS nie mógł połączyć się z centrum autoryzacyjnym lub z bankiem (jeśli bank wymaga autoryzacji),
  • błędny kod PIN; źle wpisany kod PIN.

 

Transakcja kartą nie dojdzie do skutku także w sytuacji, kiedy wydawca karty płatniczej (najczęściej bank) zastrzeże ją, np. w obawie, że została skradziona. Nie zapłacimy również w sytuacji utracenia przez kartę terminu ważności, fizycznego uszkodzenia chipu (np. od noszenia karty razem z kluczami), czy rozmagnesowania paska magnetycznego (pasek „nie lubi” towarzystwa telefonu komórkowego). 

Czytaj też: Pomyśl o bezpieczeństwie Twoich pieniędzy na karcie! Zastrzeżenie karty – lista numerów do banków

Dokładną przyczynę, przez którą płatność kartą nie mogła zostać zrealizowana, poznamy pytając o to bezpośrednio w naszym banku.

 

Wystąpienie jednego z trzech komunikatów (odmowa, odrzucenie transakcji, błędny kod PIN) oznacza, że z rachunku, do którego podpięta jest karta nie zostały pobrane środki. Transakcję można powtórzyć.
Uwaga! Mimo braku zrealizowanej płatności, środki pieniężne na rachunku mogą zostać przez bank zablokowane. Taka blokada zostanie automatycznie zdjęta po kilku dniach (ilość dni zależy od regulaminu danego banku). Pieniądze znów będą do dyspozycji.

 

Prawidłowo zaksięgowana transakcja

O poprawnie zrealizowanej płatności „powiedzą” nam komunikaty takie jak: „Zweryfikowano kod PIN”, „Proszę obciążyć mój rachunek”.

 

Co z paragonem oraz potwierdzeniem transakcji (rachunkiem dla klienta)? Paragony zawsze warto zabrać ze sobą, ponieważ stanowią podstawę do późniejszej ewentualnej reklamacji. A potwierdzenia transakcji? Są równie ważne, szczególnie w przypadku, kiedy bank – w wyniku błędu – otrzyma potwierdzenie, że transakcja przebiegła poprawnie. Pobierze wtedy środki z konta. Rachunek dla klienta z informacją o odmowie lub odrzuconej płatności będzie dowodem w zgłoszonej reklamacji.

 

Przeczytaj więcej o kartach płatniczych.

 

    Otlewski-portret-miniŁukasz Otlewski, 5 stycznia 2015

Komentarze   

(usunięte)
(usunięte) 2015-01-06 20:36
Ludzie nie zdają sobie sprawy jak ważne jest zabranie od kasjerki kwitku, że transakcja została odrzucona. Może się zdarzyć tak, że taką informację otrzymamy a z konta i tak nam ściągną pieniądze. I jak później dowodzić swoich praw? Ciężko. Dlatego ja zawsze zwracam uwagę, aby takie kwitki otrzymywać.
Cytuj | Zgłoś
Karol NC
Karol NC 2015-01-13 15:52
Ja z odrzuceniem karty spotkałem się do tej pory dosyć rzadko ale zauważyłem że terminale różnie reagują w przypadku płatności zbliżeniowych. Większość odbywa się normalnie podczas zbliżenia karty do terminala ale bywa też tak że pomimo przykładania karty pod różnym kątem ta opcja bezdotykowa nie reaguje.
Cytuj | Zgłoś
Łukasz Otlewski
Łukasz Otlewski 2015-01-13 16:21
Cześć Karol,
nie jestem ekspertem od płatności zbliżeniowych, ale bardzo lubię płacić w ten sposób. Z moich obserwacji wynika, że tak dzieje się głównie przy terminalach płatniczych, które mają dobre kilka lat.

Po prostu cewki (za pomocą których terminal pobiera informacje z karty płatniczej) były przed laty montowane w innych miejscach, niż obecnie. W tych starszych modelach zazwyczaj są na dole i/lub z boku czytnika. W nowszych modelach cewki są na samej górze terminala.

Nie każda kasjerka (kasjer) wie, gdzie klient powinien przyłożyć kartę zbliżeniową, stąd czasem usłyszymy, że „widocznie nie działa”. ;-)

Pozdrawiam!
Cytuj | Zgłoś
Robson
Robson 2016-05-11 07:45
odmowa realizacji transakcji wystąpi również:
1) w sytuacji braku wystarczajacych do wypłaty środków w bankomacie,
2) w sytuacji ograniczenia wysokości wypłaty przez właściciela bankomatu jeżeli powyżej ograniczonej kwoty chcemy wypłacić.
Cytuj | Zgłoś
Nina
Nina 2016-05-18 19:29
Cytuję Karol NC:
Ja z odrzuceniem karty spotkałem się do tej pory dosyć rzadko ale zauważyłem że terminale różnie reagują w przypadku płatności zbliżeniowych. Większość odbywa się normalnie podczas zbliżenia karty do terminala ale bywa też tak że pomimo przykładania karty pod różnym kątem ta opcja bezdotykowa nie reaguje.


Niedawno byłam w dużym supermarkecie i mi 2 razy odrzuciło transakcje, na szczęście miałam gotówkę. Kwadrans później byłam w stonce i wszystko było ok. Pytanie - co miałabym zrobić za pierwszym razem w tym hipermarkecie gdybym nie miała gotówki? Oczywiście płaciłam zbliżeniowo. To mnie bardzo zdenerwowało :( Proszę o pomoc
Cytuj | Zgłoś
Nina
Nina 2016-05-18 19:31
Cytuję Nina:
Niedawno byłam w dużym supermarkecie i mi 2 razy odrzuciło transakcje, na szczęście miałam gotówkę. Kwadrans później byłam w stonce i wszystko było ok. Pytanie - co miałabym zrobić za pierwszym razem w tym hipermarkecie gdybym nie miała gotówki? Oczywiście płaciłam zbliżeniowo. To mnie bardzo zdenerwowało :( Proszę o pomoc


Dodaję, że miałam na koncie pieniądze.
Cytuj | Zgłoś
Majka
Majka 2016-12-23 22:52
Cytuję Nina:
Dodaję, że miałam na koncie pieniądze.

Najczęściej oprócz wymienionych wyżej przyczyn jest wina kasjerki, która powinna u siebie wprowadzić w jaki sposób chcemy płacić, a zdarzają się niedouczone.
Cytuj | Zgłoś
Piotr
Piotr 2017-02-26 23:42
Terminal dwa razy odrzucił transakcję informując, że PIN był błędny. Skontaktowałem się z bankiem, stwierdzono, że system nie zanotował błędnego PINu. Poradzono mi, żeby spróbować za jakiś czas lub w innym terminalu. Tak więc jest to możliwe, że PIN podaję poprawny, a otrzymuję informację, że jest błędny.
Cytuj | Zgłoś