Kiedy bankomat zatrzyma twoją kartę...

Bankomat zatrzymał Twoją kartę i nie wiesz, dlaczego? Nie masz pojęcia, co robić oraz czy będziesz mógł ją odzyskać? Spieszę z odpowiedziami! icon wink

 

Dlaczego bankomat zatrzymał moją kartę?

Bankomat może zatrzymać kartę płatniczą, jeśli:

  1. Karta została zastrzeżona – na przykład przez bank, kiedy ma uzasadnione podejrzenie, że z karty korzysta ktoś inny, a nie Ty lub kiedy nie spłacasz słownikdebetu.
  2. Karta utraciła ważność  każda karta płatnicza ma swoją datę ważności. Jeśli ważność karty się skończy – nie będzie możliwe dokonywanie taką kartą żadnych operacji.
  3. Wprowadzono kilkakrotnie błędnie kod PIN – już za trzecią błędną próbą wpisania PIN-u, Twoja karta może zostać zatrzymana w bankomacie (względy bezpieczeństwa).
  4. Karta nie została odebrana – po dokonaniu transakcji Twoja karta zostanie zwrócona, jeśli jednak przez 30 sekund jej nie odbierzesz, zostanie „wciągnięta” z powrotem (względy bezpieczeństwa).
  5. Bankomat uległ awarii – z jakiegoś powodu maszyna przestała działać prawidłowo, lub wyłączyła się.

 

Czytaj więcej porad o kartach płatniczych.

 

Karta została w bankomacie, co robić?

1. Poczekaj kilka chwil i upewnij się, że transakcja została zakończona. Jeśli karta nie została zwrócona...
2. Zadzwoń do banku i zastrzeż swoją kartę.
3. Poproś o wydanie nowej. (Możesz zostać obciążony opłatą zgodnie z słownikTOiP banku).
4. Problem wyniknął na skutek awarii urządzenia? Zawiadom telefonicznie właściciela lub pracownika infolinii sieci bankomatów. (Numer telefonu będzie podany na jednej ze ścian maszyny).

 

bankomat-PKO-Banku-Polskiego

Bankomat PKO Banku Polskiego, źródło: PKO Bank Polski

 

Bankomat nie oddał Twojej karty: patrz uważnie na komunikaty, które wyświetla urządzenie. Z informacji możesz dowiedzieć się o powodzie zatrzymania karty i/lub miejscu i porze, kiedy kartę będziesz mógł/mogła odebrać (np. w najbliższej placówce banku). Przykładowo tak dzieje się, kiedy karta została zatrzymana przez maszynę należącą do PKO Banku Polskiego. Bankomat wyświetli komunikat o możliwości odbioru karty w oddziale banku administrującym bankomatem. Zazwyczaj jest to najbliższy lokalizacji bankomatu oddział banku.

 

Jeśli bankomat nie wyświetli żadnej informacji lub co gorsza, zawiesi się lub wyłączy – poczekaj jeszcze kilka chwil przy maszynie by upewnić się, że transakcja została zakończona. Twoja karta nie została w tym czasie zwrócona? Bezzwłocznie zastrzeż kartę! Nigdy nie wiesz, czy Twoja karta nie zostanie wydana komuś obcemu, np. za pół godziny, kiedy bankomat zacznie działać. Nie znasz zamiarów osoby, która tę kartę by odebrała – a chcesz przecież spać spokojnie.

 

Lista numerów telefonu służących zastrzeganiu kart płatniczych: Zastrzeganie kart – lista banków

 

Nie polecam szukania numeru telefonu do właściciela bankomatu i pytania go o zwrot Twojej słownikkarty debetowej lub słownikkredytowej. Dlaczego? Nie ma on obowiązku zwrotu karty, a jak relacjonuje mi Zuzanna Smolarek-Wójcik z Euronet Polska, procedura najczęściej zakłada jak najszybsze zniszczenie karty i odesłanie jej do banku-wydawcy.

 

cudzyslow To, co się dzieje z kartą płatniczą zatrzymaną w bankomacie Euronet zależy od wielu czynników i jest zależne m.in. od postanowień umowy pomiędzy bankiem (wydawcą karty), a operatorem bankomatu. Najczęściej jednak, procedura zakłada niezwłoczne zniszczenie takiej karty, a następnie odesłanie jej do banku, wydawcy karty. Dzieje się tak ponieważ, zgodnie z przepisami prawa to bank jest właścicielem wydawanych przez siebie kart płatniczych. - Euronet Polska

 

Najlepiej będzie jak najszybciej zastrzec kartę oraz poprosić o wydanie nowej. Możesz zostać obciążony opłatą za wydanie nowej karty, zgodnie z słowniktabelą opłat i prowizji Twojego banku, niezależnie od tego czy karta została zatrzymana w wyniku awarii bankomatu, czy z innego powodu. Opłata może zostać zwrócona po złożonej przez klienta reklamacji, ale nie musi. Zależy to od dobrej woli banku.

 

Po wszelkie dodatkowe informacje dotyczące zrealizowanej (lub nie) przez nas transakcji powinniśmy zgłosić się do banku, który wydał naszą kartę płatniczą. Ewentualne reklamacje również powinny być zgłaszane u wydawcy karty.

 

    Otlewski-portret-miniŁukasz Otlewski, 3 grudnia 2014

Komentarze   

(usunięte)
(usunięte) 2014-12-05 21:29
Korzystam z kart od wielu, wielu lat. Nigdy nie zdarzyło mi się, aby moja karta została "pożarta". Ci ciekawe jednak, nie wiedziałem o tym, że jeśli takiej karty nie wyciągniemy w ciągu 30s to zostanie ponownie wciągnięta przez bankomat. I, ku mojej głupocie, nie wiedziałem, że w takim wypadku kartę trzeba zastrzec. Sądziłem, że w bankomacie jest ona bezpieczna i wystarczy zgłosić się po nią do banku.
Cytuj | Zgłoś