Getin Point - oddział, w którym obsłużysz się sam

Getin-Bank-logo

Getin Point, tak nazywa się pierwszy w Polsce samoobsługowy oddział bankowy. Getin Bank mówi o nowej erze w polskiej bankowości i wręcz rewolucji. Czy rzeczywiście samoobsługowe placówki banku są przyszłością?


Pierwszy w Polsce samoobsługowy oddział bankowy, a właściwie już dwa. Getin Pointy stoją już w warszawskich Złotych Tarasach, jak i w łódzkiej Manufakturze.


Cały oddział zamknięty w jednej maszynie

Nowa era bankowości bynajmniej nie ma zastąpić tradycyjnych oddziałów - tak przynajmniej wynika ze słów ze strony banku. Getin Bank reklamuje Getin Pointy jako "wygodne rozszerzenie funkcjonalności banku", celem usprawnienia procesów, które w placówce trwałyby dłużej (choćby drukowanie umów, czy formularzy - które w samoobsługowej placówce są gotowe od ręki). Getin Point może być zatem komfortową alternatywą, kiedy zwykły oddział będzie zamknięty.

Nasz samoobsługowy oddział bankowy jest całkowicie zintegrowany z wewnętrznym systemem Getin Banku, co w praktyce dla klienta oznacza dostęp do najpotrzebniejszych mu działań, które wykonywał dotychczas w tradycyjnym oddziale.

Co możemy zrobić w Getin Point-cie? Bez problemu założymy rachunek osobisty, do niego od razu wyrobimy i odbierzemy kartę płatniczą, mamy możliwość założenia lokaty. Oprócz tego w samoobsługowym oddziale możemy wykonać podstawowe czynności, które wykonuje każdy z nas na swoim słownikrachunku bankowym. Sprawdzimy stan konta, wykonamy słownikprzelew, spłacimy kartę kredytową, czy wpłacimy nowe środki pieniężne.

Jeśli nie poradzimy sobie z czymś, albo nasunie nam się jakiekolwiek pytanie - możemy połączyć się z konsultantem infolinii poprzez wideokonferencję. Niektóre funkcje, jak przykładowo założenie konta bankowego również będziemy musieli odbyć z konsultantem (ten ma za zadanie choćby sprawdzić zgodność podanych danych, jak i zweryfikować zdjęcie z dowodu osobistego z twarzą klienta).


Weryfikacja klienta, bezpieczeństwo, łatwość korzystania

Weryfikacja klienta w Getin Point może odbywać się na kilka sposobów. Każdy z punktów wyposażony jest w system biometrii Finger Vein, który umożliwia identyfikację użytkownika w oparciu o analizę unikalnego wzorca naczyń krwionośnych palca. Elektroniczny skan podpisu odręcznego, który jest zabezpieczony dodatkowo certyfikatem? Proszę uprzejmie. A jeśli nie te oba rozwiązania, to zawsze pozostaje skaner dokumentów.
Wszystko to daje gwarant bezpieczeństwa podczas używania maszyny, jak i łatwość w korzystaniu. Również sam interfejs jest przyjazny i raczej intuicyjny.

A wygląda to tak...

Getin-Point-Zlote-Tarasy

fot. Paweł Koziełło

 

Ukryte dno samoobsługowych oddziałów

Choć Getin Bank zapewnia, że jego futurystyczne punkty nie zastąpią tradycyjnych oddziałów - raczej nie należy przyjmować tych słów za pewnik. Prawdą jest, że samoobsługowe miejsca obsługi stosowane zamiennie do oddziałów mogą skutecznie zredukować koszta ponoszone przez bank. Szczególnie, jeśli spojrzymy na fakt, że Getin Pointy są: a) dużo, dużo tańsze w utrzymaniu, b) stosowane głównie w miejscach dużych skupisk ludzi.

Optymalizacja czasowa i... finansowa. Dzięki automatyzacji większości procesów - przykładowo braku potrzeby drukowania na papierze umów, czy formularzy (wszystko już gotowe, w elektronicznej formie na ekranie monitora) - zoptymalizowana jest również praca konsultanta. W efekcie zamiast trzech pracowników potrzeba przykładowo tylko jednego.

Punkty Getin Point są niewątpliwie przyszłościowym rozwiązaniem dla wielu konsumentów. Dobrze przemyślane, umiejscowione w strategicznych miejscach skarbią sobie coraz większą grupę odbiorców, głównie tych młodszych duchem. Nie jestem jednak przekonany, czy mogłyby zastąpić całkowicie standardowe oddziały - w końcu czasem potrzebny jest nam po prostu ludzki uśmiech ładnej pracownicy banku, aniżeli kolejne polecenie blaszanej maszyny.

 

    Otlewski-portret-miniŁukasz Otlewski, 10 marca 2014