Bank Smart - pierwszy bank w Polsce dedykowany urządzeniom mobilnym

bank-smart-logoW dniu dzisiejszym (11 czerwca 2014 r.) zadebiutował Bank Smart, pierwszy bank w Polsce, który stawia wyłącznie na bankowość mobilną. Zatem komputery w kąt, w Banku Smart „bankujemy” przede wszystkim przez smartfony i tablety, rzadziej przez komputer. Wszystko w myśl projektowania „mobile first”, co w wolnym przekładzie oznacza mobilność na pierwszym miejscu. Głównym pomysłodawcą projektu jest Sławomir Lachowski, twórca mBanku.

 

Mobilny bank jest otwarty na każdego rodzaju klienta, tego indywidualnego, jak i prowadzącego działalność gospodarczą (choćby jednoosobową). Produkty banku będą jednak profilowane bardziej pod przedsiębiorczą grupę odbiorców. Bank Smart jest częścią FM Bank PBP SA, działa obok BIZ Banku (BIZ Bank to nowa nazwa handlowa FM Bank), jednak jako osobna instytucja finansowa.

Przekaz banku jest prosty: nasze tabele opłat i prowizji są przejrzyste, a nasze produkty tańsze, niż u konkurencji.

 

bank-smart

Na stronie banku, www.banksmart.pl, możemy przeczytać, że cały myk polega na „niskokosztowym modelu biznesowym”. Co to oznacza? Podobnie jak 14 lat temu, przy starcie mBanku - tutaj również zrezygnowano z oddziałów bankowych. A taniość wyraża się przez słowa „samoobsługa klientów przez Internet”.


Szkoda tylko, że oferta Bank Smart (Smart Bank brzmiałoby lepiej, ale ta nazwa jest zajęta od co najmniej 2005 r. przez porównywarkę kredytową) jest na razie bardzo... uboga. W ofercie dla klientów indywidualnych znajdziemy jedynie słownikROR (Smart Konto) oraz konto oszczędnościowe (Smart Procent). Dla klientów biznesowych niewiele więcej, bo konta Smart Biznes i Procent. Tym samym - przynajmniej na razie - nie założymy lokaty, nie pobawimy się nową kartą kredytową, nie ma też choćby słowa o programach rabatowych, czy bardziej skomplikowanych produktach jak choćby fundusze inwestycyjne.


W dodatku, w mojej opinii, Mobilny Bank od samego początku gra nieczysto wobec konkurencji. Jak porównywać to do równych sobie. Szczególnie, że Bank Smart jest ścisłą konkurencją całego banku w telefonie, rozwiązania Meritum Banku. Tymczasem w porównaniu Smart Konta z oponentami widzimy co? eKonto od mBanku (wersję „zwykłą”, dlaczego nie całkowicie bezpłatną - mobilną?), ING Konto z Lwem oraz Konto za Zero od PKO BP. Każdy z tych rachunków będzie bezpłatny dopiero wtedy, kiedy spełnimy określone warunki wymagane przez bank (np. płatność kartą na kwotę 200 zł lub wpływ wynagrodzenia na 1 500 zł).

bank-smart-nieuczciwe-porównanie

 

Pytanie brzmi, czemu do zestawienia nie wzięto choćby T-Mobile konta od T-Mobile Usługi Bankowe, Konta Ulubionego od Nordea Banku, czy Konta Godne Polecenia od BZ WBK? Już nie wspominając o Prostym Koncie Osobistym od Meritum Banku, głównym konkurencie dla Bank Smart. Choć to akurat zrozumiałe, bo to byłby kosmiczny wręcz strzał w stopę.
Wszystkie te konta wymienione przeze mnie wyżej łączy jedna cecha: są bezwarunkowo bezpłatne. Mowa oczywiście o opłacie za prowadzenie konta i koszcie użytkowania karty debetowej - jeśli przy tych dwóch parametrach widnieją zera - zwykło mówić się na taki rachunek bezwarunkowo bezpłatnym.


Moim zdaniem Bank Smart robi na razie dużo zamieszania wokół siebie, a tak naprawdę nie ma nic szczególnego do zaoferowania. Nie możemy nawet ocenić mobilnej aplikacji bankowej, ponieważ... jeszcze nie jest dostępna dla klientów. Nie było mi dane zrobić zdjęcia dowodu osobistego i założyć sobie konta w kilka chwil. Przyszło mi zrobić to tradycyjnie, przez komputer, na stronie internetowej. I tutaj mamy do wyboru dwie metody weryfikacji: przelew bankowy z naszego obecnego ROR-u lub wizyta kuriera z umową do podpisania ręcznie. Wybrałem przelew, więc zaloguje się do konta dopiero jutro... Oby.


Kolejny kwiatek

1) Wypełniając wniosek byłem zmuszony zaakceptować zgodę na wykorzystywanie przez FM Bank PBP S.A. moich danych kontaktowych do kontaktu telefonicznego w celu dokończenia procesu składania wniosku w przypadku braku jego finalizacji. Pierwotnie zaznaczyłem „NIE”, bo miałem ochotę przetestować sprawność systemu. Jeśli wszystko ma być mobilne i samoobsługowe to po co kontakt telefoniczny od konsultanta? Poproszę link na e-mail do działającego wniosku, bądź inne rozwiązanie techniczne, które pozwoli mi przejść przez proces założenia konta samodzielnie.

 

2) Nie mogłem zapoznać się ani z Tabelą Oprocentowania, Opłat i Prowizji Rachunków, ani z Regulaminem Rachunków, bo napotykałem przemiłą grafikę błędu 404. Postanowiłem zaryzykować dokończając formularz. Tak, zgodziłem się na coś, czego na oczy nie widziałem. Dokumenty są podpięte pod zewnętrzne linki, prowadzą do podstron witryny głównej. Nie widać ich zatem na stronie, gdzie składa się wniosek. Wszystko akceptuje się jednym „ptaszkiem”. Beznadziejne rozwiązanie.

 

    Otlewski-portret-miniŁukasz Otlewski, 11 czerwca 2014

Komentarze   

ichweistnicht
ichweistnicht 2014-06-11 17:38
zastanawiam sie po co startowac bank ktory nie ma jeszcze produktow....straszna wpadka z tą domeną, tragedia! tych klesow logo nie rozumiem i emotków na samej stronie. na razie wtopa.
Cytuj | Zgłoś